Lana Wolf

Lana Wolf

1 augustus 2017 0 Door Marcel Vroon

Lana tekende haar eerste platencontract in 1997. Weken stond ze in hitlijsten en was te horen op nationale radio en TV. Naast gezongen te hebben in diverse bands en met artiesten als The Trammps, George McCray, Jocelyn Brown, The London Beat en Lois Lane, trad zij op met het Metropole Orkest, tijdens het Concert op de Amstel en Parkpop.

Theater

Lana trad op in theatershows als Terug naar de Kust, Those were the Days en De Grote Kerstshow. Zij was gast bij de TV-show Leraar van het Jaar met Fame the Musical en bij MAX en Loretta met A Tribute to the Bee Gees. Lana had een hoofdrol bij het Orkest Koninklijke Luchtmacht met Rockopera in Concert. Zij verzorgde meermaals het voorprogramma van The Queen Spectacular in een uitverkocht Ahoy. Lana was gastartiest in het Gelredome (35.000 mensen) bij The Queen Experience. Nu produceert en treedt Lana op met haar theatershow The American Country Legends.

Albums

Lana WolfNa meerdere jaren toeren door met name Europa, nam Lana 2010 in New York, met top producer Camus Celli (Gavin DeGraw, Tina Turner, Chaka Khan ea.), het album Something About Lana op. 2014 nam zij in Nashville, met een selectie van de de beste muzikanten, haar country album Nashville op.

Lana schreef en produceerde Fireflies in Nashville in London en Nashville met oa. top producer Alan Glass (Aretha Franklin, Earth, Wind & Fire, Amy Winehouse, Whitney Houston, George Benson, The Temptations, Kenny G, Deniece Williams ea.) en bracht dit album 2017 uit, in eigen beheer.

Radio DJ

Tussen 2008 en 2013 was Lana producer en side-kick bij het radioprogramma Siebelink, Wolf en Stenders. 2009 was zij producer/redacteur bij Stenders Eetvermaak op 3FM. 2011-2015 had Lana haar eigen programma Het Uur Van De Wolf op KX Radio (3FM).

Zangles & vocal coaching

Lana WolfAls zangcoach/ stemspecialist, vind ik het fantastisch om mijn kennis te delen en vocalisten op een hoger plan te tillen en hen de korte route te laten zien. Dit kan uiteindelijk jaren zangles en vocal coaching schelen! Maar ik vergeet daarbij, voor mij het belangrijkste niet: Techniek is een fantastisch hulpmiddel, maar zingen doe je vanuit je gevoel. Techniek staat hooguit ten dienste van zingen en is ondergeschikt aan passie, emotie en uitstraling.

Als klein kind luisterde ik al naar muziek en kopieerde ik de geluiden. De woorden waren fonetisch omdat ik toen de Engelse taal nog niet beheerste. Vanuit een ongelofelijke liefde voor muziek, het vele oefenen en luisteren, leerde ik zingen. Op mijn vierde had ik Linda Ronstadt als groot idool ontdekt en tijdens mijn pubertijd draaide ik Whitney Houston grijs. Ook alles wat met melodische rock te maken had, vond ik prachtig.

Country muziek

Al snel merkte ik dat Rock op een totaal andere manier gezongen werd dan Country en dat Whitney Houston al helemaal van een andere categorie was. Ik volgde jarenlang zangles en oefende en oefende, maar nog steeds kon ik die ene eindnoot van Whitney Houston niet halen! Achteraf te verklaren: Ondanks dat ik heel veel van mijn ongeveer 20 zangleraren en vocal coaches leerde, ontbrak het hen toen toch voornamelijk aan kennis.

Tegenwoordig zijn de onderzoekstechnieken echter zo goed en is er zoveel onderzoek gedaan naar de stem, dat ik met de kennis van nu, die noot toen al gehaald zou hebben. Deze kennis, waaronder ook CVT scholing, technieken uit EVT, Pahn, klassiek enzovoort, aangevuld met de onmisbare ruim 25 jaar (inter)nationale podiumervaring, vormen nu een samenspel met het aanvoelen en horen van wat er gebeurt tijdens jouw stemgebruik. Dit resulteert in een vertaling naar, voor jou, begrijpelijke aanwijzingen tijdens de zanglessen en vocal coachings.

Kijk ook op de website van Lana Wolf